esmaspäev, 22. detsember 2008

Õnne olemus

IS 012-79 6770



Mis on õnn? Seda küsimust pole kerge lahendada. Palju on inimesi ja palju on õnne kui mõiste lahendusi. Joodikule on kindlasti õnn see, kui ta viimasel minutil enne kaupluse sulgemist pudeli peeti ostetud saab. Lapsele on õnn, kui ta jääb pahanduse eest teenitud karistusest ilma. Daami õnn seisneb ehk selles, kui õnnestub hankida välismaised hilbud jne.

Minu meelest peaks õnne termini kõigepealt alajaotusteks jagama. Nii tuleks selleks Õnneks nimetada olukorda, mis kestab pikemat aega, õnneks ehk õnnestumiseks pisijuhtumit.

Õnnestumine ehk õnn on see, kui inimesel läheb korda kõik etteplaneeritu, kui täitub tema soov või kui talle valmistatakse meeldiv elamus või üllatus. Siit kaks esimest on õnnestumised, viimane õnn.

Õnne all mõtlen õnnelikku elu, so. õnnelik elu ongi õnn. Et saabuks Õnn, on inimesele vajalik Vabadus, Armastus ja korralik ja meeldiv kodu ning meelepärane töökoht. Tingimuseks on see, et poleks mingeid tülisid, pahandusi ega õnnetusi. Sõnades on, nagu nähagi, Õnne raske kirjeldada — Õnn on õnn.

3 kommentaari:

propsis ütles ...

Noor-webxani käsitlus on mulle igati sümpaatne. Seda nii õnne kaheksjaotamise kui subjektiivsuse rõhutamise osas. Suurtäheline Õnn oleks siis subjektiivne raskesti tabatav meeleseisund, mis tagab inimesele vaimse heaolutunde.

webxan ütles ...

Noor-webxani pole tegelikult olemas. Olen sellest ka varem kirjutanud.

Tol ajal mõtlesin ma kasutada 'esinejanimeks' Jaak Tamm, kuna mu lemmiksolist oli Jaak Joala ning mu isa perenimi oli Tamm. Kuid Eesti Looduse toimetaja arvas, et hilisemas eluperioodis oleks mul enda autorlust keerukas tõestada (esimene artikkel ilmus aastal 1978).

kass27 ütles ...

Kuna mina elasin kõrvuti peast segaste ja jalust vigastega, siis minu õnne mõõdupuu oli pisut erinev. Esmaseks pidasin tervet vaimu terves kehas. Vabadust lugesin tunnetatud paratamatuseks, mida saab endale ka kitsastes oludes ette kujutada. Armastus oli kui tulevikumuusika, mis tuleb ükskord niikuinii. Korraliku ja meeldiva kodu kohta arvasin, et see 99% minu enda teha. Ka töökoha meeldivuse arvasin endast sõltuveses olema.
Hilisem elukäik on kõvasti muutnud kaht viimast hinnangut, kuid jätnud muutmata kaks esimest :D